Arkusze Google, czyli jak zautomatyzować tłumaczenie

Dzisiejszy rynek jest pełen narzędzi, które nie tylko usprawniają,   ale i automatyzują pracę tłumacza. Prześcigają się one w swojej innowacyjności i oryginalności, ułatwiając codzienne życie. Jednym z nich są Arkusze Google (Google Sheets). Jest to internetowe narzędzie, które służy do tworzenia oraz edytowania arkuszy kalkulacyjnych online. Jego kluczową zaletą jest możliwość udostępniania dokumentów innym użytkownikom. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, jak wiele funkcji oferuje ta aplikacja. To nie tylko przydatne narzędzie przy tworzeniu kosztorysów, ale złożony program usprawniający działania. W dzisiejszym wpisie pragniemy przedstawić funkcję najbliższą tłumaczowi, a mianowicie „GOOGLETRANSLATE”. Umożliwia ona szybkie tłumaczenie tekstu na wybrany język przy użyciu odpowiedniej formuły.

            Najpierw należy stworzyć nowy dokument online w usłudze Arkusze Google, np. poprzez wpisanie w pasku przeglądarki komendy sheet.new. Kolejnym krokiem jest, dla naszej wygody, wskazanie języka źródłowego i docelowego. W tym celu w jednej kolumnie wpisujemy dwuliterowy skrót nazwy języka źródłowego (w naszym przypadku jest to „PL”), a następnie tuż obok podajemy skrót nazwy języka docelowego (u nas „EN”):

Teraz należy stworzyć listę wyrazów (lub krótkich zdań), które chcemy przetłumaczyć. Wklejamy je tuż pod oznaczeniem języka źródłowego („PL”):

Można już skorzystać z nowej funkcji. Podstawowa formuła to:

=GOOGLETRANSLATE(X; „język źródłowy”; „język docelowy”)

X – to lokalizacja komórki z treścią w języku źródłowym

Nasza formuła będzie wyglądała następująco:

=GOOGLETRANSLATE(A2; „pl”; „en”)

Kursorem zaznaczamy docelową komórkę naszego tłumaczenia (B2), wpisujemy formułę w wyznaczonym do tego polu i dzięki niej otrzymujemy tłumaczenie:

Aby w szybki sposób uzyskać tłumaczenie pozostałych wyrazów, wystarczy przeciągnąć kursorem pole z tłumaczeniem przez wszystkie docelowe komórki. Finalne tłumaczenie będzie wyglądało w ten sposób:

Funkcja GOOGLETRANSLATE doskonale sprawdzi się, gdy chcemy poznać znaczenie pojedynczego słowa czy prostego zdania. Jeśli mamy do czynienia z całą listą wyrazów koniecznych do przełożenia na inny język, funkcja ta również będzie najlepszym rozwiązaniem. W prosty i przyjemny sposób uzyskamy tłumaczenie, którym później możemy się podzielić z innymi osobami. W przypadku zdań złożonych lub dłuższej, rozbudowanej treści powinniśmy uważać, ponieważ Google Translate prawdopodobnie wygeneruje tłumaczenie, które będzie zlepkiem często przypadkowych fraz.

            Podążając za postępującą technologią, Google również wprowadza usprawnienia mające na celu ułatwienie codziennego życia jego użytkowników. Udostępnianie dokumentów online to tylko część jego innowacyjnych rozwiązań. Towarzyszą im nieskomplikowane formuły, które, wprowadzone do Arkuszy, tworzą nowoczesny obraz pracy zarówno tej w zaciszu domowym, jak i w biurze. Należy jednak pamiętać, że każda maszyna nie jest perfekcyjna, więc przy złożonych treściach zapraszamy do skorzystania z usług naszych specjalistów językowych. I my jesteśmy w pełni zautomatyzowani, więc zapraszamy do wypełnienia formularza wyceny dokumentu online: https://www.lextraduct.pl/wycena

Jedna myśl w temacie “Arkusze Google, czyli jak zautomatyzować tłumaczenie”

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.